گروه استان‌ها - نگار صادقی: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و عدم تامین نقدینگی واحدهای تولیدی باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در اصفهان هدر رفته و ظرفیت تولید تعدادی از واحدهای تولیدی با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شود.

پیامدهای منفی بحران مالی و اقتصادی اخیر با این که به گفته مسئولان کمترین تاثیر را در اقتصاد کشورمان داشته؛ اما این مسئله سرمایه‌گذاری در بخش صنایع و حتی تولید را متاثر کرده است، با این که واحدهای تولیدی ایران ارتباط کمی با بازارهای جهانی دارند اما رکود حاکم بر اقتصاد جهانی به این بخش نیز سرایت کرده است.

محمود اسلامیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با اشاره به رمایه‌گذاری‌های خوبی که در بخش تولید این استان شده است، می‌گوید: رکود حاکم بر اقتصاد جهانی تا حدودی اثر خود را بر واحدهای تولیدی اصفهان گذاشته است به نحوی که هم‌اکنون اکثر شرکت‌ها در فروش کالای خود با مشکل روبرو هستند.

استمهال وام‌ها و بدهی واحدهای تولیدی و حذف تعرفه برخی از کالاها که ارتباط مستقیم با واحدهای تولیدی دارد مشکلی است که همه واحدهای تولیدی در تمام نقاط ایران با آن روبرو هستند، اسلامیان در این‌باره می‌گوید: انتظار داریم دولت فکری به حال بدهی واحدهای تولیدی استان کرده و به نوعی این جرایم را ببخشد، در مورد تعرفه‌ها هم باید به نحوی عمل شود که منجر به رکود تولید در استان نشود.

رئیس اتاق اصفهان ادامه می‌دهد؛ دولت باید بر مبنای اشتغال واحدهای صنعتی استان به استمهال وام‌های بانکی بپردازد و بسته‌های پیشنهادی برای حمایت از بخش تولید ارائه کند، چرا که در شرایط فعلی که تمام واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی مواجه هستند، نیازمند کمک دولت و بانک‌ها هستند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با بیان این که دولت تنها در 2 کارخانه فولاد اصفهان سرمایه‌گذاری کرده است و مابقی سرمایه‌گذاری صورت گرفته، توسط بخش خصوصی صورت گرفته است ادامه می‌دهد؛ متاسفانه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در استان به هدر رود.

رئیس اتاق اصفهان هم مانند سایر بخش‌های صنعتی تامین نقدینگی را حلال مشکل واحدهای تولیدی می‌داند و می‌گوید: با این که واحدهای تولیدی بزرگ اصفهان مشکل حادی در تولید ندارند، اما واحدهای کوچک به‌دلیل عدم تامین نقدینگی با کاهش تولید روبرو هستند که باید قبل از بروز بحران در این بخش فکری به حال آنها کرد.

به گفته وی اصفهان همچنان بعد از تهران دومین استان صنعتی ایران است.در حالی که تجار ایرانی تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازار مبادلات خارجی را به خود اختصاص دهند اما ضعف دستگاه دیپلماسی در هماهنگی با رایزنان بازرگانی باعث شده است تا ایران از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر کشورها محروم بماند.

رئیس اتاق اصفهان با بیان این که سیاست خارجی ایران در مورد شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورها  و توجه به منافع ملی در برقراری رابطه اقتصادی از مدیریت ضعیفی برخوردار است ادامه می‌دهد؛

متاسفانه هم‌اکنون مبادلات تجاری ایران با چین و کشورهای عربی بر مبنای سود طرف مقابل است، در حالی که این کشورها از مبادله تجاری با ایران سود سرشاری کسب کرده اند در زمانی که ایران نیازمند حمایت آنها است حاضر به همکاری نیستند.

کد خبر 82413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز